روایتی از طرح امتسازی قرآن/ قرآن در عین دنبال کردن امت واحده، کثرتها را به رسمیت میشناسد
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۱۷۰۰۲
به جای آنکه بر سر اختلافات با هم مشاجره کنید بر سر آن چیزی که وجه اشتراک و وحدت است با هم گفتوگو کنید و گرد آن کلمه «سواء» جمع شوید. این طرح امتسازی قرآنی مبتنی بر کلمه «سواء» است. ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، «سوره» ویژهبرنامه 31 قسمتی شبکه 4 برای ماه مبارک رمضان است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
علی خواجه تهیهکننده برنامه تلویزیونی «سوره» پیش از این و در ابتدای ماه مبارک رمضان در گفتوگو با تسنیم گفته بود: موضوع برنامه "سوره" قرآن است اما رویکردی که ما در این برنامه اتخاذ کردیم، نگاهی متفاوت به برنامهسازی در حوزه قرآن است که کار را از کارهای مرسومی که در رابطه با قرآن با موضوع قرآن یا برگرفته از قرآن انجام شده متفاوت و متمایز میکند.
وی افزود: در این برنامه گفتوگوهای ویژهای طراحی کردیم که برای اولین بار به قرآن در نسبت با مسائل روزمره به صورت تحلیلی و مفصل پرداخته میشود و این اتفاق یک جا میافتد. یعنی 30 شب و هر شب یک بحث از مباحث علمی با رویکرد علمی در نسبت با قرآن را به بحث میگذاریم. منظورمان از مسائل روزمره مردم مسائلی است که به طور کلی مردم با آنها زندگی میکنند. مثل شعر، ادبیات، سینما، تلویزیون، معماری، هنر و مسائل فکری دیگری مانند روانشناسی و ... . اینها در نسبت با قرآن بحث میشود.
سیدحسین شهرستانی عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در روزهای اخیر به عنوان یکی از مهمانان برنامه تلویزیونی «سوره» به نگاه اسلام به مسئله تمدن پرداخت و این نکته را عنوان کرد که قرآن در عین حال که به دنبال امت واحده است، تنوع فرهنگها و عقاید را هم به رسمیت میشناسد.
وی در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی تسنیم به توضیح این مطلب پرداخت که در ادامه میخوانید:
ابتدا باید توجه کنیم که جمهوری اسلامی نمونه ایدهآل مدنظر در اندیشه بنیانگذاران خودش را نتوانسته محقق کند؛ یعنی آن چیزی که در نظر بنیانگذاران جمهوری اسلامی و انقلاب مطلوب بود محقق نشده است؛ چه به دلایل شرایط تاریخی و چه سستیها و نواقص و کاستیها، در برخی موارد هم آن ایدهآلها و آرمانها، واقعی و دستیافتنی نبود.
گذشت تاریخ مشخص کرد برخی از این ایدهها فانتزی یا رمانتیک بوده است. همه انقلابها نیز این شرایط رمانتیک را فراهم میکنند اما تا همان حدی که تحقق پیدا کرده نیز به این صورت است که به عنوان مثال در فرهنگ سیاسی ما میزان تفاوت با کشورهای بلوک شرق قدیم و یا کشورهایی نظیر کره شمالی و کوبا و نظایر آن بسیار متفاوت است و نشان میدهد که درجهای از به رسمیت شناختن دیدگاههای متفاوت و لحاظ کردن کثرتها و گوناگونیها در جمهوری اسلامی وجود دارد و ابداً مشابهتی با کشورهایی مثل کره شمالی نداریم.
اینکه برخی مغرضان بخواهند میان ساختار جمهوری اسلامی با کشوری مثل کره شمالی شباهتسازی کنند تفاوت از زمین تا آسمان است. چه به لحاظ زمینههای تاریخی و چه به لحاظ ویژگیهای مردم شناختی و جامعهشناختی و چه به لحاظ ساخت سیاسی ما هیچ شباهتی با ساختارهای استاندارد و یکدستساز و یکنواخت سیاسی نداریم.
سیاست در ایران یک گشودگی و انفتاح دارد. البته همانطور که عرض کردم این مدل ایدهآل نیست اما به هر حال این گشودگی وجود دارد؛ یعنی دائماً جریانهای سیاسی متعارض در درون ایران سر بر میآورند و در برخی موارد هم درجه گشودگی ما از برخی کشورهای غربی نیز بالاتر است که گاهی نیز مشکل آفرین است. مثلاً در ایالات متحده ساختار حزبی و انتخاباتی وجود دارد اما نهایتاً دو حزب مشخص و شناسنامهدار و دارای پشتوانههای اقتصادی و سیاسی خیلی معین و مشخص که با هم مرتبطاند وجود دارد و 100 سال است که موقعیتها بین دو جریان سیاسی دست به دست میشود.
در حالی که در ایران به دلیل عدم وجود احزاب قدرتمند سیاسی و شناسنامهدار هر لحظه شاهد ظهور جریانهای تازه در سیاست میشویم و تحت تأثیر این جریانات تازه تحولات سیاسی تازه رقم میخورد. این گشودگی سیاست در ایران است در عین حالی که معضلی به نام کارآمدی ایجاد میکند. اساساً ساختار سیاسی ما پذیرندگی یک حکومت تک حزبی را ندارد و این نوع ساختار با نگاه قرآنی هم معارض است.
البته باید توجه داشت که این مباحث خرد جامعهشناسی سیاسی را نمیشود با قرآن محک زد که مثلاً بگوییم قرآن بین این مدلهای موجود کدام را انتخاب میکند. قرآن در یک افق دیگری طرح مسئله میکند. آن چیزی که اجمالاً میتوان گفت و در برنامه «سوره» هم عرض کردم این است که طرح قرآنی طرح یکدستسازی جامعه و امت نیست. بله در امت باید یک وحدت وجود داشته باشد اما این وحدت به معنای نفی و سرکوب کثرتها و گوناگونیها و تنوعها و تکثرها نیست.
تکثرها لحاظ میشود و به رسمیت شناخته میشود؛ چه تنوع بومی، چه تنوع جنسیتی یا زبانی و حتی تنوع مذهبی. به عنوان مثال در فرهنگ قرآنی در آیات متعدد داریم که از اهل کتاب دعوت نمیشود که بیایند و به قرآن عمل کنند. از اهل کتاب دعوت میشود که به تورات یا انجیل عمل کنند. مذهب آنها توسط دین اسلام به رسمیت شناخته میشود و احتجاجی هم که رسول الله(ص) با آنها میکند نه بر سر قرآن که بر سر کتاب خودشان است، بنابراین درجهای از کثرتها و تنوعها پذیرفته میشود.
قرآن میگوید: «إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا». همچنین در آیه دیگر میفرماید: «لِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّیها فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرات»؛ یعنی هر کدام از شما قبله و آئین و مذهبی دارید اما مهم آن است که در خیرات با هم مسابقه دهید و توجه به حقتعالی کنید. همچنین به کلمه سواء توجه کنید. قرآن میفرماید: «قُل یا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلى كَلِمَةٍ سَواءٍ بَینَنا وَبَینَكُم»؛ یعنی اختلافاتی دارید و آن اختلافات سر جای خود. به جای آنکه بر سر اختلافات با هم مشاجره کنید بر سر آن چیزی که وجه اشتراک و وحدت است و کلمه سواء با هم گفتوگو کنید و گرد آن کلمه سواء جمع شوید. این در واقع طرح امتسازی قرآنی است که مبتنی بر کلمه سواء است. منظور از کلمه سواء باور مشترک و سخن مشابه است؛ یعنی آن جایی که حرف یکسانی با هم داریم. قرآن میفرماید بیایید بر سر آن سخن مشترک جمع شوید.
درست است که امروز لزوماً فقط با ادیان مختلف مواجه نیستیم و با تنوع عقاید و سبک زندگیهایی مواجهیم که در چهارچوب ادیان نمیگنجند، اما باید توجه داشت که درجه گشودگی سنت اسلامی نسبت به سایر ادیان ابراهیمی و یا حتی ادیان شرق دور بیشتر است و انعطاف آن بیشتر است اما تا آن حد نیست که هر نوع انحطاط و ابتذال و استحاله فرهنگی را در درون خود جای دهد. اگر اینطور باشد نقض غرض است، اگر بتواند هر انحرافی را در دورن خود هضم و توجیه کند نقض غرض است و اصل هدف رسالت و نبوت که هدایت خلق بوده زیر سؤال میرود. بنابراین تا یک درجهای این مسئله وجود دارد.
عصر مدرن عصر ظهور معنای جدید یا سوژه جدیدی از تاریخ است که این سوژه جدید با هر نوع تعهد قدسی یک نوع گریز دارد. این امر نمیتواند به صورت بنیادین با فرهنگ اسلامی جمع شود. مظاهر بیرونی و کالبدی تمدن مدرن تأویلپذیر و قابل اخذ و اقتباس است و میتوان با آن مسامحه کرد. به هر حال فرهنگها با درجه ای از تسامح با هم تعامل میکنند اما به لحاظ بنیادین فرهنگ و تمدنی که در عصر جدید ظهور کرده تفکری است که به دنبال پشت کردن به هر گونه تعهد به امر قدسی است.
این با اختلاف ادیان خیلی متفاوت است؛ چون اختلاف ادیان و ملل و نحل و مذاهب، اختلاف در تفسیر و ظهور و تعیّن و نحوه تعهد به امر قدسی است و الا در همه سنتهای مقدس و سنتهای کهن و همه ادیان و مذاهب نحوی از تعهد به امر قدسی در زندگی اجتماعی وجود دارد. در تفکر، فلسفه، فرهنگ و آداب، سیاست، اقتصاد و ... نحوی از تعهد به امر قدسی محور جدی همه مسایل است اما در عصر جدید با تعهد به امر قدسی مواجه نیستیم بلکه با نوعی گسستن پیمان مقدس رو به روییم. البته آن هم در پس خود عهدی دارد که یک نوع عهد انانیت است اما در مجموع دوره مدرن دوره نقض عهد با پیمان قدسی و نقض پیمان انسان با حقیقت قدسی عالم است. این دیگر چیزی نیست که آن را بتوان به عنوان یک شکلی از تفسیر یا جلوهای از جلوههای معرفت یا سنتی در میان سنتها، با فرهنگ دینی جمع کرد. چون یک تعارض ذاتی با هر نوع روحیه و اخلاقی که مبتنی بر شکلی از دیانت و دینداری است دارد.
بنابراین مظاهر تمدن جدید وضع کاملاً متفاوتی را ایجاد کرده است. همه ادیان و سنتهای مقدس هم در برابر مدرنیته به عنوان یک پدیده نوظهور مواجه شدهاند و این پدیده نوظهور اقتضائات مواجهه متفاوتی دارد.
مفهوم «امت» فراتر از «تمدن» است/ چگونه با تمدنهای دیگر گفتوگو کنیم؟برگزاری مجازی همایش "جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام"انتهای پیام/
R1410/P/S4,37/CT7 واژه های کاربردی مرتبط شبکه چهار تلویزیون ماه مبارک رمضانمنبع: تسنیم
کلیدواژه: شبکه چهار تلویزیون ماه مبارک رمضان شبکه چهار تلویزیون ماه مبارک رمضان ماه مبارک رمضان جمهوری اسلامی آن چیزی گفت وگو کثرت ها درجه ای سنت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۱۷۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
علم الهدی : برای حل مشکلات معیشتی کارگران نمیتوانیم تنها به دنبال افزایش دستمزد باشیم
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: رفع مشکلات معیشتی کارگران نیازمند یک طرح جامع در کنار افزایش دستمزد است،برای حل مشکلات معیشتی کارگران باید برنامهریزیهای دقیقتری صورت بگیرد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، سید احمد علمالهدی در دیدار با جمعی از کارگران و مسئولان اداره کار خراسان رضوی که به مناسبت روز کار و کارگر برگزار شد، اظهار داشت: کارمندان و کارگران غیور و دلاور سرمایه افتخار و سرافرازی این ملت و نظام مقدس اسلامی هستند. شما عزیزان با مقاومت و مجاهدت خود چه در عرصه فعالیت و کار و چه در عرصه کارآفرینی و محیط کار سرمایه ارزشمندی برای این نظام مخصوصاً در تقابل با کارشکنیهای دشمنان ایجاد کردهاید.
وی افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تمام پیشرفت و تعالی که توانسته در مقابل توطئهها، تهاجمها و عدوات دشمن طی 45 سال عمر انقلاب به دست آورد را مدیون مجاهدات ارزشمند شما برادران زحمتکش و عزیزانی است که در عرصه کار و فعالیت توانستید رشد جامعه را به نقطهای برسانید که دشمنان ما در همه سرکوبهایی که نسبت به ما داشتند ناموفق باشند.
کارگر تنها با طرح نهضت ملی مسکن خانهدار نمیشودعلمالهدی با بیان اینکه مشکل مسکن کارگران تنها با اجرای طرح نهضت ملی مسکن رفع نمیشود، ادامه داد: استفاده از این طرح در مرحله نخست نیازمند منابع مالی قابلتوجهی است که با توجه به درآمد، اجارهبها و وضعیت معیشت کارگران، این قشر شریف نمیتواند از این طرح بهرهمند شود؛ بنابراین باز هم افرادی که در جریان رفاه نسبی قرار دارند توان پرداخت این مبلغ را داشته و دوباره این قشر زحمتکش کارگر است که بیخانه میماند.
رفع مشکلات معیشتی کارگران نیازمند یک طرح جامع استعضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه برای حل مشکلات معیشتی کارگران نمیتوانیم تنها به دنبال افزایش دستمزد باشیم، گفت: چراکه همزمان با افزایش حقوق کارگران قیمت سایر خدمات اجتماعی نیز افزایش پیدا میکند و این اقدام تأثیر چشمگیری در زندگی آنان نخواهد داشت و بیشتر به ضرر این قشر و اقتصاد کشور است.
وی با بیان اینکه رفع مشکلات معیشتی کارگران نیازمند یک طرح جامع در کنار افزایش دستمزد است، اضافه کرد: شرایط زندگی در طول زمان برای کارگران سختتر میشود، بنابراین برای رفع مشکلات معیشتی کارگر نیاز است، برنامهریزیهای دقیقتری صورت بگیرد تا او با خیال راحت و تمرکز کافی بتواند در محیط کار حاضر شود و از طرف دیگر لذت آسایش و رفاه را در کنار اعضای خانواده تجربه کند.
رشد اقتصادی کشور در گرو بهبود شرایط زندگی کارگر استامامجمعه مشهد رشد اقتصاد کشور را در گرو بهبود شرایط زندگی کارگر و کاهش دغدغههای او عنوان کرد و افزود: یکی از اقداماتی که در حال حاضر برای کاهش فشار گرانی انجام میشود، دادن کالابرگ به عموم مردم است، بهتر بود این کالابرگ با اولویتبندی ابتدا به قشر کارگر داده میشد.
وی با تأکید بر نقش نیروی کار جوان و خلاق داخلی و اهمیت استفاده از آن ابراز کرد: خوشبختانه نیروی جوان، متخصص و خلاق در جامعه بسیار وجود دارد که اگر بهخوبی از توان و نیروی آنان در تولید استفاده شود، ما شاهد رشد چشمگیر اقتصاد کشور خواهیم بود.
ضرورت نهادینه شدن «فرهنگ کار» در جامعهعلمالهدی به نواقصی که در «فرهنگ کار» جامعه وجود دارد اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات جامعه ما فرهنگ نادرستی است که در حوزه فعالیتهای کاری وجود دارد که اگر این فرهنگ به درستی در نیروی کار ما نهادینه شود، بازدهی مجموعههای اقتصادی ما بسیار بالا میرود.
وی با انتقاد به زمان بازنشستگی نیروهای کار خاطرنشان کرد: اگر این فرهنگ به درستی در جامعه حاکم شود، دیگر شرایط سنی و جسمی عامل تأثیرگذاری در بهکارگیری افراد نیست، شما ببینید درست زمانی که یک فرد به اوج توانمندی و تجربه در حوزه کاری خود میرسد، بازنشسته میشود؛ اگر این تخصص بعد از بازنشستگی در یک مجموعه دیگر به کار گرفته شود که خیلی خوب است اما اگر موجب منزوی شدن و خانهنشینی فرد شود، ضرر بزرگی برای اقتصاد و تولید کشور است.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه فرهنگ کار را نمیتوان با نصیحت و از بیرون به افراد انتقال داد، بیان کرد: این فرهنگ تنها میتواند توسط خود نیروی کار و کارگر ایجاد شود و مسئلهای نیست که از بیرون و با تعلیم و تربیت بشود به افراد دیکته کرد. بنابراین اگر در یک محیط کارگری 100 نفرِ تنها 30 نفر به درستی مشغول فعالیت شوند، ناخودآگاه آن 70 نفر دیگر را به دنبال خود میکشند. شما در شرکتهای دانشبنیان میبینید که گاهی با 6 نفر کارمند نتیجه و دستاوردهای بیشتری از یک دستگاه تولیدی سابقهدار دارند.
تقدم مشارکت در کار نسبت به سرمایهگذاریوی با اشاره به شعار سال که «جهش تولید با مشارکت مردم» است، عنوان کرد: منظور مقام معظم رهبری از مشارکت مردم بیشتر از نوع کار است، زیرا مشارکت در کار مقدم بر مشارکت در سرمایه است. البته مشارکت در سرمایه نیز ضروری و لازم است، نه اینکه مشارکت در سرمایه مهم نیست اما عمده تأثیرگذاری به قشر کارگر و تولید برمیگردد که اگر جهش پیدا کند، بازار کار گستردهای را به وجود میآورد.
مشکلات حوزه معیشت کارگران به قوت خود باقی استعلمالهدی به کاهش نرخ بیکاری کشور به 8 درصد اشاره کرد و گفت: یکی از افتخارات نظام در این مدت کاهش نرخ بیکاری بوده است که این رقم خوشبختانه در استان با توجه به فعالیت شما قشر زحمتکش و برنامهریزیهای صورت گرفته به 6.2 درصد رسیده است.
وی با اشاره به مشکلات حوزه کار و کارگر بیان کرد: معمولاً در ایام «روز کارگر» مسائل و راهکارهایی مطرح میشود که بعد به مرحله اجرا نمیرسد و مشکلات حوزه معیشت کارگران به قوت خود باقی میماند.
کانال عصر ایران در تلگرام